Hoteller til ferien med happydays_se
Ett ögonblick - vi letar hotell till dig!
cd top arrow

Aktuellt – små historier från Happydays

Aktuellt - små historier från Happydays
Blogg skapad: 29-03-2017 Blogginlägg totalt: 251 Antal kommentarer: 73 Antal följare: 5 Följ denna blogg

Skön sommarsemester i Sydtyrolen

Senast uppdaterat: 17-02-2022
Detta inlägg är läst 1221 gånger
Skapat: 17-02-2022

Det är alltid härligt när ens stora barn som har flyttat hemifrån, ändå har lust att följa med på sommarsemester. Italien lockar alltid! Sommaren 2021 gick vår resa till Norditalien eller Sydtyrolen som det också kallas. Vi har besökt områden en gång förut då barnen var små och bilresan hit har en passande längd. Vi älskar både naturen och atmosfären.

Framme vid lyxhotellet
När vi kom fram till Kristiania Pure Nature Hotel & Spa blev vi väl mottagna av personalen och de var allesammans vänliga från start till slut, själva incheckningen var inget undantag. Efter en fin rundvisning landande vi på våra rum som var både fina och komfortabla, den enda minuset var att vi inte hade utsikt över alptopparna – men eftersom man inte tillbringar speciellt mycket tid på rummet så var det inget problem.

1-2-3 så hade vi bytt om till badkläder och kunde slänga oss i poolen. Biopoolen som låg utomhus hade en fantastisk panoramautsikt över bergen och även om badtemperaturen var låg, så låg den varma SPA-anläggningen så nära att man helt frivilligt hade lust att doppa sig flera gånger i det kalla vattnet.

Vår yngste på 12 år hittade också snabbt den fina uppvärmda inomhuspoolen och efter det såg vi inte till honom speciellt mycket på semestern, speciellt inte efter att han också kom på att man kunde beställa de läckraste lunchpizzorna vid poolrestaurangen.

Hotellet har superläckra faciliteter och hela wellnessområdet var både elegant och inbjudande, och vi provade också på att köpa till massage till dagen efter – det kan verkligen rekommenderas.

På ett lyxhotell flyger dagarna iväg; frukosten var suverän och på eftermiddagen serverades de läckraste små rätter i baren som snabbt blev familjens samlingsplats innan vi möttes igen till middagen. Vi fick ett trevligt bord i restaurangen, detta blev vårt stambord, och vi förbokade middagen från dag till dag. Maten bestod av olika antipasti och så de 4 rätter som man själv hade valt ut. Det var fint upplagda italienska rätter, enkla men smakfulla, och med en prisvärd vinmeny så var middagen ren bortskämning.

Golf, borgbesök och riverrafting
Förutom att spela två rundor golf på Dolomiti Golf Club, som är en mycket läcker och kuperad bana, så besökte vi också det lilla museet Museo della Grande Guerra di Pejo som ligger ca 5 km från hotellet. Speciellt vår yngste son, som nog är den som går mest upp i historia i familjen, var imponerad över att få uppleva denna borg/museum från första världskriget. Han var vår personliga guide och på det viset fick vi ut något extra av besöket.

Och om du vill locka fram ditt inre lekbarn så kan du göra det hos Trentino Wild. De erbjuder river rafting, kanot- och kajakpaddling, MTB-cykling med guidade turer och har också en glasskiosk och en minigolfbana som var det vi provade våra krafter på även om de stora barnen hade lust att boka river rafting! Meen, om vi kommer förbi en annan gång så är det helt klart river rafting som vi ska prova – det såg verkligen kul ut ;) Besök https://trentinowild.it om det är en adrenalinkick du vill ha – för här finns allt du kan drömma om på alla olika nivåer.

Vi skulle självklart också ut och promenera i området, från hotellet är det bara 500 meter till det lilla mysiga torget i staden och det är heller inte längre än att man kan gå till grannsamhället. Men man vet ju hur de kör i Italien, så vi valde att köra upp i bergen och gå i lugn och ro.

Här är en fantastisk natur, vi tog oss upp på berget Malga Mara en av dagarna, berget ligger en halv timmes biltur upp i berget från hotellet. Ett bra tips är att komma ihåg att det är enkelriktat upp för berget mellan kl. 8-13 och man får först köra ner efter kl. 13! Följer du inte tiderna är det du som får hänga halvt utanför vägen över bergssidan varje gång du ska passera en mötande bilist.

En vecka går snabbt, hotellet och området kan verkligen rekommenderas – också med barn – men ju större barnen är desto mer kommer man nog att få ut av vistelsen.