FAQ

Innan du beställer

Vad är en reskod?

Reskoden är din genväg till utvalda erbjudanden som annonseras i t.ex. tidningar och veckotidningar.

Har du sett ett reseerbjudande med Happydays i en annons, så hittar du också reskoden angiven i annonsen. Skriv in den i översta vänstra hörnet i den gula boxen, där det står "Har du en reskod?" och klicka "OK" så kommer en lista med aktuella erbjudanden fram.

Vad är skillnaden på reskod och inloggning?

Reskoden är en erbjudandekod som du hittar i annonser, tidningar och veckotidningar. Inloggning är ditt personlig lösenord till Happydays Resklubb.

Vill du bli medlem i Happydays Resklubb och få klubberbjudanden direkt till din mail?

Hur får jag Happydays nyhetsbrev och blir medlem i Resklubben?

För att bli medlem i Happydays Resklubb och dra nytta av våra klubberbjudanden, tävlingar och liknande, ska du klicka på "Bli medlem" i översta högra hörnet av skärmen.

Du kan också klicka här för att bli medlem i Happydays Resklubb

Klicka här om du har problem med att logga in eller har andra frågor till Resklubben

Jag vill resa här och nu - hur gör jag?

Ring oss på 020-79 33 84, så gör vi allt vad vi kan för att du ska kunna resa så snart som möjligt.

På vår hemsida är alla ankomstdatum markerade med gult (vilket betyder eventuellt ledigt), vid mindre än 5 dagar före ankomst. Det betyder inte att du inte kan resa - men för att vi ska vara säkra på att vi kan ge dig ett rum, ska du ringa till oss så snart som möjligt.

Kontakta oss och res nu

Om hotellen

Vad betyder stjärnorna?

De flesta länder i Europa har en officiell stjärnklassifikation på hotell och det är den vi återger på de enskilda hotellen.

Stjärnklassifikationen är alltså inte uttryck för Happydays värdering av hotellen. De enskilda ländernas klassifikationssystem är olika, men grundläggande är kriterierna likadana.
Stjärnklassifikationen säger något om objektiva förutsättningar på ett hotell: Konkreta, fysiska faciliteter som hårfön och strykjärn på rummet eller om hotellet har egen bar och pool.
Stjärnklassifikationen säger däremot INTE något om de mer subjektiva förutsättningar som hotellets atmosfär, utsikten från rummen eller kvaliteten av maten i restaurangen.

Det är för övrigt frivilligt, om ett hotell vill använda sig av en officiell stjärnklassifikation och vissa hotell har därför inga stjärnor. Det betyder inte att dessa hotell är av en lägre standard.
Läs mer om stjärnklassifikation i denna folder från den svenska brancheorganisationen Visita

Vad är kuravgift, turistskatt & citytax?

Jo, en del hotell - primärt utanför Skandinavien - åläggs att kräva en avgift för varje övernattning, som hotellen betalar till de lokala myndigheterna, som har ansvar för turistnäringen. Avgiften blir debiterad och betalas direkt på dessa enskilda hotell.

Happydays kommer alltid att göra dig uppmärksam om en eventuell lokal skatt av denna typ. Den står angiven i beskrivningen av hotellet på vår hemsida samt i de resepapper du får skickade till dig, när du beställer en vistelse. I några tillfällen är avgiften inkluderad i vistelsens pris, och om den inte är inkluderad, strävar vi efter att ge dig så precisa upplysningar som möjligt om denna extra kostnad.

Vanligtvis ligger en avgift av denna typ i en prisklass runt ca. 10-35 svenska kronor per person per övernattning. Vi försöker att vara så uppdaterade som möjligt i förhållande till de enskilda hotellen, men alla priser är preliminära. Priserna är rapporterade av hotellen och Happydays kan tyvärr inte garantera, att de ev. ändras utan vår vetskap - eller påtaga oss ansvaret för felaktiga upplysningar från hotellen.

Får jag ta med min hund?

Kanske. Men på några hotell är det inte tillåtet och därför är det ytterst viktigt att du ringer till oss och frågar! Både du och din hund är hjärtligt välkomna när ni kommer fram - så vi ser alltid till att reservera rum till hundvänner med extra omtanke. Du kan få tilläggsavgiften upplyst vid samma tillfälle.

Man ska som regel räkna med att betala en extra avgift för att medta hund. Denna avgift debiteras och betalas direkt på hotellet.

Kontakta oss och hör mer om möjligheterna för att ta med hund på hotellet

Hur hittar jag hotellet - var är min vägbeskrivning?

Den perfekta vägbeskrivningen är helt individuell. Därför har vi några verktyg tillgängliga för dig som gör det lättare och ger dig möjlighet att skapa din egen vägbeskrivning anpassad till dig och dina behov - och ännu viktigare - så uppdaterad som möjligt på trafik och vägförhållanden.

Så gör du:
Sök och hitta hotellet på vår hemsida.
Klicka på fliken "Karta".
Skriv in din egen adress under "Vägbeskrivning".
Printa ut den färdiga vägbeskrivningen.

På samma sida kan du även hitta:
GPS-koordinater till hotellet. Skriv in dem i din bils navigationssystem, så för den dig direkt till hotellets dörr.
QR-kod med vägbeskrivning. Scanna in koden på mobilen, så har du vägbeskrivningen direkt i handen hela vägen.

Trevlig resa!

Resehandlingar och betalning

Nu har jag fått resepapper och faktura skickade till mig - var är mitt resebevis?

Den faktura som du har mottagit gäller som ditt resebevis.
När den är betald till fullo, gäller fakturan som resebevis, och du ska komma ihåg att ta med faktura/resebevis och visa fram när du checkar in på hotellet.

Om du har upplyst din e-mailadress till oss i förbindelse med beställning av semestern, mottager du helt automatiskt en bekräftelse via mail från Happydays, så snart vi har registrerat din betalning.

Du mottager inte någon ytterligare kvittering eller bekräftelse.

Men även om du inte har en e-mailadress, kan du vara helt trygg: Vi kontaktar dig i god tid före resan om vi t.ex. inte har registrerat någon inbetalning från dig. Hör du inte av oss, kan du vara säker på att allt är som det ska med hänsyn till betalning.

Det enda du ska komma ihåg är att ta med din betalda faktura/resebevis till hotellet.

Hur betalar jag?

När du har beställt en resa hos Happydays, mottar du en faktura från oss. Den kan betalas antingen via vår hemsida eller din bank.

Se hur du betalar online

Är det mindre än 60 dagar kvar till tidpunkten för ankomst, skall hela beloppet inbetalas direkt. är det mer än 60 dagar till tidspunkten för ankomst, skall en handpenning betalas.

Läs mer om handpenning i våra allmänna villkor

Har min betalning blivit godkänd?

Så snart Happydays har registrerat din betalning, skickar vi ett email som tack och bekräftelse.

Om du inte har en emailadress, kan vi inte skicka en bekräftelse på betalningen till dig. Men var bara lugn: Vi tänker under alla omständigheter kontakta dig i god tid innan resan, om vi t.ex. INTE registrerar någon inbetalning från dig eller liknande. Hör du inte från oss, kan du vara säker på att allt är som det skall m.h.t. betalning.

Var uppmärksam på att det kan gå upp till 3 bankdagar, från det att du betalt på vår hemsida eller via ditt pengainstitut, giro eller din bank eller netbank, tills vi har registrerat din betalning!

När du har sett till att du har inbetalt korrekt, fungerar fakturan på det du har betalt, som ditt resebevis/bekräftelse för hotellet. En betalingsbekräftelse från oss är alltså inte nödvändig. Det är endast en extra service från vår sida, då vi ibland upplever att några önskar sig denna säkerhet. Du kan få samma service, om du upplyser din emailadress när du beställer din resa.

Din betalda faktura är alltså det enda, du behöver medta på resan som resebevis/bekräftelse.

Jag har ett presentkort - vad gör jag?

Ditt presentkort har ett nummer som står vid sidan av kundnumret. Detta nummer ska du upplysa vid beställningen - oavsett om du ringer till oss eller beställer online via vår hemsida.

Presentkortets värde fråndras priset på din beställning. Beställer du online, ska du komma ihåg att skriva ner presentkortnumret i kommentarfältet - så drar vi ifrån presentkortets värde på den slutgiltiga fakturan som du mottar från oss via mail.

Om informationerna på vår hemsida

Vad betyder färgerna på datumen i "Välj datum"-menyn?

Grön datum är lika med ledig ankomst och det är bara att boka!
Gul datum betyder eventuellt ledig datum. Genomför du beställningen online, får du svar från oss snarast möjligt, och ringer du till oss kan vi eventuellt få ett svar till dig samma dag.
Röd datum betyder utsålt och vita fält betyder att här har vi ej några ankomster - det finns tyvärr ingen chans att ankomma på dessa datum.
Var uppmärksam på att din resa först är beställd, när du har mottaget en slutgiltig bekräftelse med resebevis/faktura från oss.

Varför skriver ni t.ex. 4 dagars semester, när det endast är 3 övernattningar i vistelsen?

Det gör vi för att en semester med 3 övernattningar sträcker sig över 4 dagar - precis som en semester med 7 övernattningar sträcker sig över 8 dagar. Semestern är alltså mer än bara ett antal övernattningar. Genom att uttrycka oss på detta sätt, provar vi att göra dig uppmärksam på detta.

Vi upplever själva att semestern startar i det ögonblick vi rullar över kantstenen där hemma - och beroende på transporttiden till och från hotellet, kan semestern i princip sträcka sig från tidig morgon på dag ett till sen kväll på dag fyra - även om den bara inkluderar 3 övernattningar.

Bilsemestern till och från hotellet är helt enkelt en del av "att vara på semester" - och här bestämmer man själv om man vill ta en avstickare till en speciell utsiktspunkt, stanna till vid en mysig krog och äta lunch eller prioritera ett par timmars paus vid en stor sevärdhet på väg till och från semesterdestinationen.
Om man ser på det så, så varar semestern 4 dagar - och inte bara 3 övernattningar.
Happydays A/S
Grundades 1 april 2004
Antal medarbetare: 35-40 personer
Hemsida: www.happydays.nu
Adress: Nordvej 12, Vangen, 9900 Frederikshavn, Danmark
E-mailadress: mail@happydays.nu
Telefon: 020-79 33 84
Fax: + 45 96 21 13 14
CVR: 27518761

Medlem av Danmarks Resegarantifond nr. 1601
Happydays® är ett registrerat varumärke
Vi använder cookies
Happydays sparar information via cookies enligt gällande lagstiftning. Informationen lagras anonymt och används för att komma ihåg dina inställningar samt för att förbättra hemsidan och således ge dig bättre service. Läs mer