Hoteller til ferien med happydays_se
Ett ögonblick - vi letar hotell till dig!
cd top arrow

Aktuellt – små historier från Happydays

Aktuellt - små historier från Happydays
Blogg skapad: 29-03-2017 Blogginlägg totalt: 252 Antal kommentarer: 73 Antal följare: 5 Följ denna blogg

En lycklig vinnare åkte på julmarknadsweekend i Kiel

Senast uppdaterat: 11-12-2023
Detta inlägg är läst 357 gånger
Skapat: 06-12-2023

Häromdagen fick vi en söt julhälsning från en av våra gäster J
Läs med här:

- Hej Happydays
Först vill vi än en gång säga Jippi och tack för att vi turen att vinna i er tävling.

En resa till Kiel för att besöka deras julmarknader kan verkligen rekommenderas. Vi anlände fredag eftermiddag klockan 15.00 i snöväder, vilket var perfekt för att rama in att vi nu är i julmånaden och att högtiden närmar sig. Samtidigt bidrog snövädret naturligtvis till stämningen och eftersom Kiel är fantastiskt vackert oavsett gjorde snön bara allting ännu vackrare. Bilresan var naturligtvis lite mer utmanande eftersom det fanns några vägar som var otillgängliga, och överlag tog vi det lugnt, vi hade redan saktat ner tempot innan vi anlände till Maritim Hotel Bellevue.

Ett tips för bilresan kan vara att köra av motorvägen vid Flensburg och köra på den gamla huvudvägen L317/B76, så går resan från Flensburg, genom Sankelmark, förbi Gottorps Slott vid Schleswig och vidare genom Egernförde – en mycket vackrare väg än resan på Autobahn, och kortare.

Vi checkade in på hotellet, parkerade i parkeringskällaren, ren lyx när det är 5-10 grader kallt. Fint rum med fantastisk utsikt mot skogsområdet. Vi hade bestämt oss för att gå in till staden direkt och äta middag på hotellet på lördagen. Detta kunde dock inte uppfyllas eftersom vi inte kunde äta på hotellet på lördagen, då restaurangen var stängd på grund av ett sällskap. Vi tog bilen in till staden och parkerade nära stadshuset och tog en promenad på den stora julmarknaden framför det gamla Rådhuset. En njutning att se hur den tyska kulturen är så mycket annorlunda än den danska, hur våra grannar är så bra på att träffas på ett sätt som ännu inte har fått fotfäste i den danska kulturen, men det finns ju hopp. Vad som särskilt kan framhävas från dagen på marknaden är att man på ett framgångsrikt sätt lyckas skapa en bra balans mellan en marknad för barn och barnsliga själar, en marknad där det finns plats för att alla kan röra sig säkert, gå runt och se, smaka och njuta av de läckerheter som de olika bodarna bjuder på, allt till priser som verkligen inte avskräcker oss nordbor.

Verkligen värt ett besök
Vi åkte tillbaka till hotellet där vi åt vår middag. Middagen bestod av buffé, där förrätten var riktigt bra. Huvudrätten låter jag vara oskriven, men jag tror att ni säkert har hört från flera av de andra gästerna på hotellet.

På lördagen steg vi upp tidigt och gjorde oss redo för ännu en dag i Kiels stadskärna. Vi tog buss nr. 41 till centralstationen Hbf/Sophienhof, den stannar 5 minuters promenad från hotellet, så det är nära. Bussturen tog cirka 15 minuter och kostade knappt 5 € för 2 personer (enkelbiljetter). När man ska hem finns det flera platser längs med julmarknaden där man kan stiga på buss 41, så man behöver inte gå hela vägen tillbaka till Sophienhof för att stiga på igen. Praktiskt och lätt med bussen och kan definitivt rekommenderas.

Vi promenerade genom Sophienhof, ett av Kiels största köpcentrum med ca 120 butiker. Butikerna i centret erbjuder allt hjärtat kan önska sig, och det finns tillräckligt med möjligheter att få något att äta om man blir hungrig, där man i den ena änden kan ta rulltrappan direkt ner till gågatan. När man kommer ner för rulltrappan hamnar man genast på en av de stora julmarknaderna. Här erbjuds allt från kakor, äppelbullar, glühwein i alla varianter och med alla möjliga extra smaker, samt inte att förglömma schmalzkuchen, en liten läckerhet som mest liknar en liten kokt kaka av klejnedeg. Man får dem i en strut med florsocker på. Något många barn uppskattar stort. En mysig julmarknad, där det kan vara lite trångt i änden där folk kommer ner för trappan.

Kiels gågata är sevärd, och det finns många butiker som kan tillfredsställa även den mest kräsna shopparen, så det finns gott om möjligheter att ta en paus från julmarknaden och göra några bra fynd på vägen. DerHeimathafen på gågatan är alltid värt ett besök, en något annorlunda vin- och spritbutik med massor av presentartiklar, lite gamla vinylskivor där man kan ha tur att hitta sin favoritartist eller kanske kan hitta sin deutsche schlager-favorit i en bra utgåva. Det är också här det arrangeras vin- och romprovningar, konserter och underhållning på utvalda kvällar. Rör man sig längre ner i staden kan man titta in i den gamla St. Nikolai-kyrkan, som kan dateras tillbaka till 1242, då byggandet påbörjades. En vacker kyrka med en intressant altartavla, som just nu genomgår en renovering så att även de kommande generationerna kan njuta av den.

Går man åt vänster vid kyrkan och fortsätter 50 meter och ner för trappan som går till höger kommer man till det gamla torget, där det nu finns restauranger och uteservering. Går man ytterligare 200 meter kommer man till Franziskanerklostret, som nu fungerar som museum och där det finns utställningar av olika slag. Är man så lycklig att vara i Kiel den första lördagen i månaden, gå en promenad till klostret. Varje första lördag i månaden ges det Carillon-Konzerter, manuellt spelade konserter på klostrets klockspel, en vacker och vacker upplevelse. När vi var där varade konserten cirka 20-30 minuter och bestod av första versen av en lång rad kända julsånger och psalmer. Vi gick runt på de olika julmarknaderna, tittade, handlade, åt lite, tillät oss att komma ner i ett helt annat tempo än det vi normalt kör i. Det är just det julmarknader kan erbjuda, här får man lov att göra ingenting. För oss är det befriande bara att gå runt utan en plan, utan några måsten. Vi hade självklart några idéer om vad vi ville se, förutom marknaderna och den vackert dekorerade gågatan, men vädret var en faktor när det gällde det, så det blev ännu mer ren avkoppling än vi först hade planerat. Vi åt middag på en fantastisk restaurang innan vi tog bussen tillbaka till hotellet. Ännu ett kapitel kan skrivas om många bra restauranger i Kiel, valet föll på den italienska Casa al Porto där deras pasta definitivt kan rekommenderas, också deras Beef Wellington är mycket läckert tillagat.

Mätta av intryck återvände vi till hotellet och bestämde oss för att besöka deras pool. Efter att ha fastnat i karusellen (vi var inte de första som provade på det) kom vi igenom och kunde komma i. Kom snabbt ihåg varför jag inte vinterbadar just därför, inte för att det var extremt kallt, vi var bara trötta efter en lång dag med många kilometer i benen.

På söndagen vaknade vi upp till ett fruset vinterlandskap och en välfylld frukostbuffé. Packade bilen, återigen tacksamma för parkeringskällaren, och färden gick återigen mot Danmark och igen längs de små vägarna mot Flensburg.

Sammanfattningsvis en härlig helg i Kiel. Maritimt gör ingen besviken, härliga rum, sköna sängar, vacker utsikt från rummen, god frukost och vänlig personal. Samtidigt har hotellet ett perfekt läge, i skogen och ändå nära Östersjön.