Hoteller til ferien med happydays_se
Ett ögonblick - vi letar hotell till dig!
cd top arrow

Aktuellt – små historier från Happydays

Aktuellt - små historier från Happydays
Blogg skapad: 29-03-2017 Blogginlägg totalt: 247 Antal kommentarer: 68 Antal följare: 5 Följ denna blogg

En maritim semesterupplevelse i Nordtyskland

Senast uppdaterat: 12-09-2022
Detta inlägg är läst 960 gånger
Skapat: 09-09-2022

I april i år var jag och min man på Best Western Hotel Prisma för att provsmaka menyn till Happydays nya vistelse med tema ”maritima upplevelser”. Vi hade besökt hotellet tidigare och när vi körde in på parkeringsplatsen pratade vi om att det kändes som att komma hem! Vi blev – som sist – väl mottagna på hotellet och fick snabbt ”flyttat in” på vårt rum. Efter det var vi redo för en promenad in till centrum av Neumünster. Det var skönt väder, nästan sommaraktigt, och när vi åter kom tillbaka till Hotel Prisma var det dags för en drink i hotellets trädgård innan vi ännu en gång tog oss in till centrum, nu för att äta middag på en av stadens alla mysiga restauranger.

Sjön Plön och Prinzeninsel
Följande morgon tog vi bilen och körde till Plön-sjön. Vi tog en paus vid Prinzeninsel och promenerade längs den vackra stigen ut till spetsen av halvön och tillbaka. Utsikten över Plön och det vackra slottet var magnifik, vädret visade sig från sin bästa sida och vi hade med oss kaffe för en liten paus på vägen tillbaka. Nästa gång vi kommer hit sa vi att vi ska äta på restaurangen som ligger på halvön för den såg verkligen trevlig ut. Innan vi reste vidare till vårat planerade besök på vingården Ingenhof, körde vi runt Plön där vi gick en promenad upp till slottet. Det var ett måste för oss, nu när vi var i närheten.

Vi var lite skeptiska
När vi kom fram till vingården Ingenhof var vi först lite skeptiska. Vi såg inte skymten av en enda människa och i deras lilla café var det framställt massor av läckra kakor med grädde och pynt. Vi funderade lite på hur länge de hade stått framme och beställde dock ett par stycken – och två glas av husets eget vin. Det fanns dock ingen anledning att bekymra sig om kakorna för de var SÅ läckra – och innan vi hade sett oss om var caféet fullt av människor som alla satt utanför i de vackra omgivningarna och njöt av bakverk, kaffe och vin. Och vinet var så gott att vi var tvungna att köpa med oss ett par flaskor hem.

Maritim meny på Hotel Prisma
Tillbaka på Hotel Prisma var det så dags för att prova den maritima menyn och heller inte här blev vi besvikna. Kocken kom stolt ut med ett våningsfat med små godbitar till förrätt. En rolig rätt var de urgröpta potatisarna med rödbetssallad, något som var både färgglatt och festligt. Utöver det så fanns det små korvar, rökt lax, sill och ägg med räkor på fatet som verkligen var fint anrättat. Huvudrätten var en tysk fiskpanna som också smakade gott – och det var rikligt med mat. Vi hade varit så spända på menyn, men maten var verkligen god.

Brückenterrasse med skepps-spotting
Dagen efter begav vi oss till Rendsburg, eftersom det ingick en sandwich med öl, läsk eller kaffe på Brückenterrassen vid Kielkanalen i vår semester från Happydays. Vi kollade in de stora skeppen som seglade förbi och kikade också på svävfärjan som fraktar bilar och passagerare över kanalen. Efteråt ångrade vi att vi inte själva tog en tur, MEN samtidigt så finns det ju en anledning till att snart sätta kurs mot Neumünster och Best Western Hotel Prisma igen!