Hoteller til ferien med happydays_dk
Øjeblik - vi henter hoteller til dig!
cd top arrow

Anna Olesens Rejseblog

Anna Olesen
Blog oprettet: 06-03-2012 Blogindlæg i alt: 6 Antal kommentarer: 6 Antal følgere: 1 Følg denne blog

Skagen & Hotel Skagen bjuder på underbara dagar!

Sidst opdateret: 23-11-2021
Dette indlæg er læst 1892 gange
Oprettet: 28-08-2019

Kristi Himmelfärd och en kläm-semesterdag gjorde i år att valet av mor-dotter-trip skulle bli en cykeltur till Skagen! Vi gladde oss åt alla små pitstop vi skulle ha på väg upp - på gallerier, i antikvitetsbutiker & små livsstilsbutiker (DOT keramik i Strandby, Mejeriet i Jerup, osv.) - och givetvis något gott att äta o dricka. MEN, vädret lovade mycket regn och blåst på väg upp, så vi tog snabbt ett beslut – vi tar cyklarna med på tåget, från Fredrikshamn. Så kunde vi ju alltid cykla hem, och uppleva våra små pit-stops där. Det gick bra det med, mycket smidigt t.o.m. Man kan se att tåget är van vid att ha cyklister med, bra med plats, band at fästa cyklarna med så de inte välte osv.

Det är en riktigt fin tågtur till Skagen, det går snabbt också. Väl framme skulle vi endast rulla 100 m över till fina Hotel Skagen, med en traditionellt putsad och gulmålad fasad, och mycket välkomnande med uteservering och ett härligt centralt läge. Vi blev inlogerade i bottenvåningen med en terrassdörr ut mot parkeringsplatsen. Fina och fräscha rum, nyrenoverade eller helt nya – svårt att säga. Utsikten mot parkeringen gjorde inget, vi skulle ju ändå inte sitta på rummet o kukkilura.

Vi valde att strosa ner på stan och känna stämningen, och gick ner till de traditionella fina fiskehusen på hamnen och intog en fin lunchbuffé där, med allt gott från havet. Väl hemma igen med lite shoppingpåsar, och efter en god kopp kaffe på ”Jacob’s”, varade det inte länge förrns vi skulle inta den inkluderade middagen med välkomstdrink. Det var verkligen supergott – och som välkomstdrink fick vi själva välja och föll för en Aperol spritz. God och vältillagad mat – mums! Likaså var frukosten mycket god, inte vräkig men få och goda råvaror - för oss var det helt perfekt.  Mysig restaurang och även lobbyn inbjuder till att man sätter sig ner o myser – tillsammans istället för på rummet.

Dag 2 skulle vi använda cyklarna – nu hade vi ju släpat med dem! Och det var som tur var uppehåll, bara lite blåsigt. Vi cyklade en fin tur ut till ”Grenen”, längs Strandvejen och förbi Vippefyr’et. En raksträcka och inga backar här inte. Vi upptäckte först efteråt, att man faktiskt kan cykla helt ut till spetsen av Grenen, men vi ställde cyklarna och gick ut istället, tillsammans med en hord av andra turister. På väg tillbaka ville mamma prova ”Sandormen”, bussen som man kan åka med både ut o tillbaka, så det gjorde vi. De tar endast kontanter på bussen, men vi fick komma med, och så tog vi ut pengar i kiosken när bussen stoppade. Vi cyklade tillbaka via ”Det Grå Fyr & Skagen Fågelstation” och fick en god kaffe här. Vidare tillbaka in på små gator, förbi Konstmuséet och anrika ”Brøndums”, ner på hamnen, och ut till Svenska sjömanskyrkan som vi tittade in i. En härlig glass fick vi på jättemysiga caféet bredvid nallebjörnsmuséet, i bersån där sitter man helt underbart inbonat, som i gamla dar föreställer jag mig.

Väl tillbaka på hotellet, tog vi en flaska vin och lite snacks med oss, och promenerade ner till stranden (5 min. max), satte oss i en strandklitt och skålade och njöt utsikten mot Grenen. På kvällen åt vi en god fisksoppa på ”Pakhuset” nere på hamnen, jättegod – kan rekommenderas. Vid 22-tiden spelade ett live-band upp med kända låtar, men efter en halvtimme tackade vi för oss. Sov gott på hotellet gjorde vi också, härliga sängar!

Dag 3 packade vi ihop våra inköp och gav oss iväg efter en långfrukost, mot Fredrikshamn, i styv kuling - motvind! Nej först stannade vi hos ”Slagtare Munch” och köpte fina charcuterier, och sen ett stopp på ”Bolcheriet” för lite karameller till barnen hemma. Sen cyklade vi – kom helt till Hulsig, där steg vi på tåget som fick ta oss resten av vägen… Men vilken tur för vi har fortfarande mycket kvar att se & uppleva i Skagen, och då tar vi inte cyklarna med men hyr på plats istället, för på en cykelsemester ska man ju begränsa sina inköp pga platsbristen – o det är vi inte så bra på!