Hoteller til ferien med happydays_dk
Øjeblik - vi henter hoteller til dig!
cd top arrow

Aktuellt – små historier från Happydays

Aktuellt - små historier från Happydays
Blog oprettet: 29-03-2017 Blogindlæg i alt: 250 Antal kommentarer: 73 Antal følgere: 5 Følg denne blog

Skagen är hela resan värd

Sidst opdateret: 22-12-2022
Dette indlæg er læst 773 gange
Oprettet: 22-12-2022

Två av Happydays trogna stamgäster har besökt Skagen och Foldens Hotel och har skickat oss denna berättelse om sina semesterupplevelser.

Text:
Hans Verner
Foto: Inge-Lise Lollike

Medan tösnön faller mot bilrutan sätter vi kurs mot Skagen. Det är vitt utanför och man ska köra försiktigt, men vi har gott om tid för hotellet tar emot på alla tidpunkter. Ett gott, gammalt (läs historiskt) hotell där vi efter tre dagar kände oss som hemma. Vi kommer fram utan problem, ställer bilen på hotellinnergården där den också får semester för att göra vår semester mer långsam och CO2-vänlig. På Foldens Hotel möts vi av värme och vänlighet, får ett härligt rum mot gatan och en middag som lägger grunden för en skön minisemester.

Vi är för gamla för att lägga orealistiska planer, så våra enda mål är att gå söderut till ”Den tillsandade kyrkan” första dagen och norrut mot Grenen nästa dag – och låta alla andra upplevelser komma som en bonus. Att inte lägga ribban för högt kan man ha behov av emellanåt och kanske som mest när man är ledig.

Söderut i Skagen
Väderprognosen stod på frostgrader så vi hade tagit på oss extra varma kläder när vi tog oss genom Skagen längs den gamla kungavägen, ut i naturen. Det kändes som om allt praktfullhet visades fram bara för oss, med snö som låg vackert på träd och buskar i solens strålar och senare när vi kom fram till stranden och fick lov att uppleva det helt speciella Skagenljuset som fick konstnärerna att flockas i Skagen. Det är magiskt! Och det att kyrkan och husen försvann under sandens drivor – det är dramatiskt! Känslan av att stå vid ett torn, men ovanpå ett kyrkoskepp är mystisk!

Under en promenad i Skagen kan man uppleva alla tre momenten: magi, drama och mystik!. Vi gick längs stranden på vägen hem och att vara nära vattnet och i det berömda Skagenljuset är verkligen fantastiskt. Vid hamnen kunde vi ana sommarens turistträngsel medan vi gick förbi alla fiskrestauranger och inbjudande butiker. Även om några hade vinterstängt, så fanns det flera som var öppna för den som är hungrig eller köpsugen.

Nu är det inte alla kyrkor som ligger begravda under sanden i Skagen. Nära hamnen ligger ”Den svenska sjömanskyrkan” och ser inbjudande ut. Längre in mot centrum ligger Skagen kyrka som har öppet året runt från kl. 10.00-18.00. När vi hade kommet så långt började det redan skymma och det automatiska ljuset tändes så att vi kunde beundra den imponerande altartavlan, ett måleri av Jesus födsel av Joakim Skovgård. Bättre än så kan det bli i decembermörkret.

Skagenkonstnärerna kunde helt unikt måla det speciella Skagenljuset och beskriva människorna på ett särskilt sätt. Därför är ett par timmar på Skagen Museum en stor upplevelse som nästan inte kan beskrivas med ord. Man behöver heller inte tänka på offentlig kollektivtransport för att ta sig hit, eftersom Skagen inte är större än att alla upplevelser ligger runt om hörnet. Skagens Museum var dagens extra bonus och gjorde dagen fullkomlig och rik på nya och annorlunda intryck.

Norrut i Skagen
Skagen är de gula husens stad, något som skapar en unik stämning som vi njuter av medan vi gick mot Grenen – den berömda platsen där Kattegatt och Skagerack möts. Vi hade dock inte kommit längre än till stadsgränsen då vi söker oss mot stranden och möts nästan direkt av en gammal vippefyr som tronar på en hög kulle. Skagenborna var inte enbart positivt inställda till fyrar, eftersom en stor del av deras dagliga bröd kom från bärgningen av förlista skepp – så de fick hitta andra inkomster när den danska staten skulle bygga och driva fyrarna i Skagen. Naturen har sitt eget skådespel redo för oss på vår vandring mot norr: fågelliv, sjöstjärnor i vattenkanten, färgspel på himlen och i havet, medan vi passerar de grå betongstridsvärnen från andra världskrigets tyska belägring och den grå fyren, som nu är ett stort fågelobservationscentrum.

Grenen är en upplevelse: Här möts de två haven och skapar sin egen musik som ger fritt spelrum åt fantasin. På en kall decemberdag är det begränsat för hur många vi möter på vägen för att ta del av de två havens mötesplats, men oavsett om  man är ensam eller inte så gör det intryck. På vägen tillbaka ska vi gå en bit västerut för att stå på Danmarks nordligaste punkt. Under hela dagens vandring har måsarna underhållet oss med sin musik och gör oss uppmärksamma på att vi är gäster i vår gemensamma natur. Det skapar en god stämning som ger oss lite extra energi för att gå tillbaka hela vägen in till centrum av Skagen.

Det är mörkt när vi kommer tillbaka till stan, men julbelysningen med änglar och stjärnor ger oss styrka till att gå en bit extra. Vi landar på Kulturhuset Kappelborg som bland annat har en biograf och ett bibliotek. Vi går på biblioteket och läser dagens tidning och blir varma igen. Och kanske skulle vi ha startat här – för här finns det massor av information om Skagen. Även om vi bara hann med en bråkdel av Skagens alla sevärdheter, känner vi oss berikade då vi nästa morgon kör hemåt igen.