Hoteller til ferien med happydays_dk
Øjeblik - vi henter hoteller til dig!
cd top arrow

Aktuellt – små historier från Happydays

Aktuellt - små historier från Happydays
Blog oprettet: 29-03-2017 Blogindlæg i alt: 251 Antal kommentarer: 73 Antal følgere: 5 Følg denne blog

Reseskildring från Korning Kro

Sidst opdateret: 22-11-2021
Dette indlæg er læst 361 gange
Oprettet: 18-08-2016

En av våra trofasta medlemmar i reseklubben, Bente Hitz, har genom åren blivit en god vän av huset, och trots långt avstånd mellan hennes hem i Köpenhamn och vårt kontor i Frerikshamn, har hon sänt många söta hälsningar och hemgjorda presenter till oss. Alla presenter pyntar vårt kontor och gör att vi känner oss nära våra kunder!
Bente har varit på Korning Kro i Danmark och efteråt har hon sänt denna sköna reseskildring till oss, som vi har fått äran av att offentliggöra på bloggen.

Hejsan i reseklubben
Tyckte att jag ville skriva ett par ord om vår resa till Jylland, närmare bestämt Korning Kro. Denna trevliga landsvägskrog bör man besöka 2-4 dagar. Riktigt bra läge med massor av upplevelsemöjligheter nära krogen: Giveskud lejonpark, Horsens konstmuseum, Fängelsemuseet och massor av andra saker. Vi hade gjort en plan innan vi skulle lämna vår lägenhet på fjärde våningen i Amager, Köpenhamn: Vi skulle uppleva allt. Vad händer så med oss två, ett medelålders gift par?
Vi landar på Korning Kro kl. 15.00 en måndag eftermiddag. Solen skiner. Vi parkerar bilen och går in i receptionen. Här möts vi att en härlig kvinna med en skön dialekt. Vi får nycklar och andra upplysningar. Frågar om de har en busstidtabell så vi kan komma in till Horsens. Tyvärr inte, men hux flux finner hon en på nätet och skriver ut till oss.

Så får vi våra fina och rena rum
Jag hade sett fram emot att lägga mig på sängen med vita, nystrukna lakan (hemma är strykjärn ett fult ord). Så härligt.
På kvällen gick vi till restaurangen. Här råder lugn och ro. Avslappnad atmosfär, så mina svettningar och min mans klaustrofobi försvann direkt. Det är nämligen lättare att få en häst att prata, än att få med honom på resa och dessutom äta tillsammans med andra.
MATEN. VAR. SUVERÄN. Den kan inte rosas för mycket. I vår entusiasm för alltihop, beställde vi en flaska husets vin och en öl till mig. Vi var så nöjda och i vår gemensamma glädje drack vi upp vinet ... Av min man ensam … Så han blev rätt full och ramlade i säng och låg och sjöng den gamla sången om hästen Ibrahim. Vilket han nekade till nästa morgon …
Sängarna var riktigt bra att sova i.

Vi vaknade pigga och utvilade
Frukosten kallade. Den var riktigt bra, det fanns allt som man kunde önska. Det vi la märke till var att det endast kom in lite mat i taget. Det fylldes hela tiden upp vilket innebar att det hela tiden var färska matvaror på buffén. Vi upplevde något vi aldrig hade sett förr … En bikaka på frukostbuffén, dock utan bin. Men vad smart med en färsk kaka med honung. Fint var det också. Smakade inte på det, då jag ej gillar honung. När vi var färdiga med frukosten, fick vi 8 stycken fantastiskt fint smorda smørrebrød och frukt .. Det var vår lunchpaket!

Så hade vi dagen på oss till våra planerade besök …
Men vet ni vad? Vi blev så förtjusta av kornmarkerna som sträcker sig så långt ögat sträcker att vi inte hade lust att sätta oss i en bil. Vi gick några promenader i området. Såg det gamla Korning, dammen, kyrkan och de små stigarna runt om kring. Vi var där i fyra dagar.
Vi beslöt oss att köra runt på olika småvägar. Vi kom till Uldum. Här såg vi en skylt upp till Uldum kvarn. Här tillbringade vi cirka 1 ½ timme, fick hela historien berättad av en vänlig man, som verkligen brann för den kvarnen. Tänk att man med frivillig kraft kan hålla den igång! De förtjänar så mycket ros och uppmärksamhet. För det är ett jättearbete. Den är mycket välbehållen. Vi köpte med oss mjöl och så kommer vi att sitta och tänka på kvarnen och personerna bakom när vi äter vårt bröd. Vi körde därefter hem till krogen. Kunde sitta utanför och äta våra lunchpaket.

Allt går inte efter planen. Vi har semester och planer skall inte följas slaviskt har vi kommit på. Semesterstress nej tack, låt bli att vara så strukturerad. Stanna upp och njut av nuet. Det kan man göra till fullo på Korning Kro!