Till alla medlemmar i Resklubben
Vi befinner oss just nu på en plats där vi som semesterföretag har kommit ut på den andra sidan av den stora coronanedstängningen av samhället – en plats där vi kan stanna upp och summera. Den stora pandemin är inte över på långa vägar och den kommer utan tvivel att fortsätta kosta resebranschen enorma summor med beklagliga konkurser i kölvattnet. På Happydays är vi övertygade om att vi har kunnat navigera oss förbi de största grynnorna och skären i farvattnet. Vi finns kvar och trots en osäker framtid befinner vi oss inte längre i en ekonomisk riskzon.
Men vi har varit i riskzonen, det har vartenda företag som håller på med resor och turism upplevt – utan undantag. När man stänger gränser har det självklart en enorm konsekvens för alla som lever av semesterupplevelser. I vårt företag har vi varit tvungna att ta ett tungt farväl av flera duktiga medarbetare, som vi dock hoppas kunna återanställa i takt med att världen förhoppningsvis kommer att likna den som den såg ut före corona. Situationen har också inneburit att vi tvingats vara mycket mer hårda än normalt mot våra trogna kunder i vår hantering av de allmänna köpsvillkoren, och vi vet att detta har gått ut över några mer än andra – till er vill jag gärna säga förlåt! Vår kundservice bygger på artig kommunikation och flexibilitet, men när coronan härjade som värst skakade det också om våra grundvalar.
När vi kikar framåt har vi framtidstro. Vi upplever att folk på nytt har lust att komma ut och resa och vi har en klar bild över att bilsemestern som semesterform har en fördel jämfört med andra typer av resande, först och främst därför att transportsträckan äger rum i egen bil, med den stora fördelen och tryggheten att man därmed minimerar risken för att utsätta sig själv för smitta.
Alla som har rest med Happydays i dessa coronatider har självklart fått känna på olika typer av restriktioner runt om på hotellen i Europa, regler som är till för att skydda dig och de övriga gästerna och begränsa smittspridningen – och så kommer det nog att fortsätta ett tag till. Tack för att ni bemöter restriktionerna med välvilja och ett gott humör – det är så semestern blir till glada dagar. Tack till alla er som har rest med Happydays i år och förlåt till alla er som vi gjorde besvikna.
Nu kommer vi att jobba extra hårt för att hitta de bästa hotellvistelserna av hög kvalitet till de mest attraktiva priserna, speciellt till dig som är medlem i Resklubben. Jag hoppas att vi återigen får lov att skicka iväg dig och de dina ut på nya semesteräventyr!
Med vänliga hälsningar
Søren Idun
Verkställande direktör