Hoteller til ferien med happydays_dk
Øjeblik - vi henter hoteller til dig!
cd top arrow

Aktuellt – små historier från Happydays

Aktuellt - små historier från Happydays
Blog oprettet: 29-03-2017 Blogindlæg i alt: 250 Antal kommentarer: 73 Antal følgere: 5 Følg denne blog

Hösttur till Nordtyskland – dag 1

Sidst opdateret: 16-11-2021
Dette indlæg er læst 348 gange
Oprettet: 22-09-2014

Text och bilder: Tilde Jensen - Happydays reseambassadör

Väskor och fotoutrustning hade stått i vår entré i flera dagar, men nu kunde vi äntligen packa ner allt i bagaget och styra kosan mot Rödby. Lugn och stillsam segling till Puttgarden – och därefter vidare till Lübeck. Vår destination Ratzeburg ligger bara en halv timmes bilfärd från denna historiska hansastad, och det var därför upplagt att besöka stadens berömda altstadt.

Besök i Lübeck
Redan på långt håll kunde vi se kyrktornens två berömda siluetter och stadsporten Holstentor, som blev uppförd på 1400-talet, då Lübeck var en av de viktigaste städerna i hansan. Vi parkerade nära stadens pittoreska torg (Markt) och passerade några medeltidsaktiga packhus – de gamla saltlagren. Salt var medeltidens enda konserveringsmedel och därmed dåtidens vita guld. Det blev bl.a. använt till att salta sill, som var en efterfrågad och livsnödvändig billig handelsvara.

Vacker konsert med Sct. Jakobikyrkans manskör
Vid torget ligger den imponerande kyrkan Sct. Jakobi och vi blev överraskade, då vi inne i kyrkan blev mötta av en vacker manskörkonsert, som övades i kyrkan. Vi njöt av sången, medans vi gick runt i kyrkan och upplevde t.o.m. en vacker skulpturutställning av Pavel Ehrlich: Schiff des Lebens. Kyrkan har sedan medeltiden varit sjöfararnas kyrka. Det skall nämnas, att det i kyrkan ligger en havererad räddningsbåt från en förlisning, som kostade 360 människor livet.

Heiligen-Geist-Hospital
Egentligen ville vi köra vidare, men våra ögon fastnade på en spännande byggnad, som vi ville se närmare på. Av inskriptionen att döma var det ett gammalt sjukhus. Heiligen-Geist-Hospital heter det och är ett fantastiskt ställe, där cirka 600 gamla människor helt tillbaks från 1200-talet och fram till 1972 har kunnat övernatta som ett slags härbärge. Naturligtvis är det inte tal om samma människor… J

Lübecker-Marzipan i överflöd
Vi körde vidare ner till floden och parkerade. Någon däruppe måste ha valt den parkeringsplatsen åt oss. För vi höll precis framför Lübecker-Marzipan-Speicher! Ett paradis för oss, som älskar sötsaker. Allt var gjort av marsipan – till och med långstjälkade röda rosor. Så synd att man är diabetiker… Det slank dock ner ett stycke marsipan/nougat ändå. Mmmm.

Marsipan – uppskattat redan i medeltiden
Marsipan är inte bara en njutning för nutida livsnjutare. Den kände man till redan i stadens kloster på medeltiden. På grund av de vegetabiliska ingredienserna: Mandlar, socker och rosenolja, var det en uppskattad kost. På den tiden hade man ännu inte nått in i fettförskräckelsens tidsålder, och kunde med gott samvete båda äta salt och socker.

Incheckning på Der Seehof
Så vidare till Ratzeburg. Vi kom fram mitt på eftermiddagen till vårt mål: Hotel Seehof. Och trötta fick vi hjälp av en leende hjälpsam receptionist att checka in på denna vackert belägna plats, helt ner till sjöbrädden, där man kan simma (20 grader varmt i augusti månad) eller utnyttja hotellets robåtar eller kanoter. Men vi valde att slappna av och ladda upp till middagen i restaurangen med den fantastiska utsikten. Det var reserverat ett fint tvåmansbord till oss och här njöt vi förutom utsikten över sjön, också av en fin måltid bestående av tomatsoppa och kyckling med mozarella och grönsaker. Henning drack en flaska Rosé, Tilde höll sig till vattenflaskan – marsipanupplevelser måste tyvärr sköljas ut. J