Hoteller til ferien med happydays_dk
Øjeblik - vi henter hoteller til dig!
cd top arrow

Anna Olesens Rejseblog

Anna Olesen
Blog oprettet: 06-03-2012 Blogindlæg i alt: 7 Antal kommentarer: 6 Antal følgere: 1 Følg denne blog

Härliga Læsø och Hotel Lærkely

Sidst opdateret: 23-11-2021
Dette indlæg er læst 1827 gange
Oprettet: 18-05-2018

Årliga mor & dotter-resan gick till Læsø och hotell Lærkely. Mamma har aldrig varit på Læsø, så nu skulle det vara :-)

Vi hade en helt underbar tur med vädret, solsken alla dagar, och inte mycket vind, och det passade ju väldigt bra när mamsen inte är så sjöstark, och färden med "lilla" Læsøfärjan tar 1,5 timme från Frederikshamn. Fin överfart, och väl framme var bussen (som är gratis på hela ön) parkerad precis vid färjan. Busschauffören fick hotellnamnet och ropade ut på högtalarna när vi skulle gå av - helt perfekt. Sen en liten promenad på 5 minuter längs kohagen, så var vi framme vid idylliska lilla hotel Lærkely.

Charmigt, ljust rum med sköna sängar, och utsikt mot en liten hästhage - så avkopplande... Runt om hotellet är det flera områden med stolar och bord, solstolar osv. man kan njuta sol som skugga, och skön fågelsång. Frukosten blev serverad i den längan vi bodde i, och de inkluderade middagarna i restaurangen skulle vi ut, gå 20 meter, och så in igen - också mysigt och fräscht inrett. Båda middagarna var supergoda och med säsongens råvaror. Trevlig & hjälpsam service alla dagar. Efter middagen första kvällen, lånade vi cyklar från hotellet och cyklade ca 3 km mot väst, för att uppleva en himmelskt vacker solnedgång…

Dag 2 bjöd på en härlig frukost med gott nybakat bröd, goda ostar och pålägg. Frukt och sylt, yoghurt och müsli. Och löskokta ägg J. Väl fyllda skulle vi ut på cykel, Læsø-saltsyderi är ett måste att uppleva, sen Storgården, Byrum och Østerby. Ca. 3 mil, i lugnt tempo och på en ö som är helt platt är det inte den stora utmaningen…men – vi skulle ha hyrt cyklar istället för att använda dem från hotellet. De cyklarna funkade fint till solnedgångsturen, men skall man ut på en lite längre färd, bör man hyra cyklar - antingen där man kommer iland (Vesterø), men också i Østerby. Eller ta sin egen med. Vi var inte så praktiska där, utan hade rullväskor med, så därför tog vi bussen ut, och så blev det att hotellets cyklar gnisslade sig igenom 3 mil med oss på. Vet inte vem det var värst för ;-)

Vi köpte en karta med förslag på cykelturer på hotellet (20 kr.), och utifrån den planerade vi vår egen tur. Cykelvägarna är verkligen fina, och emellanåt blev det skogsstigar och grusvägar, men det väljer man ju själv. Nästan ingen trafik, så naturen är verkligen nära inpå.

Læsø saltsyderi blev vårt första stopp. Man blir imponerad över hur det produceras, samt den mängd som produceras, på detta ”lilla” område. Hantverk när det är som allra bäst. Och så naturligt, hur man löste det i gamla da’r, historian får vi inte glömma. Så ett besök hit kan varmt rekommenderas. Härefter stoppade vi på ”Storhaven”, en gårdsbutik & café som också har olika arrangement som ljusstöpning osv., samt en massa djur man kan klappa och lekplats för de små. När vi kom förbi, var det små nyfödda killingar och lam och guuu’ så söta de var. Ren idyll! Nästa stop blev Byrum, som hade marknadsdagar, så det var stämning med flaggor och människor i gott humör. Vi lunchade i Byrum på Restaurant Bakken – god mat och trevlig betjäning, men det tar väldigt lång tid – förbered er på det, om det planeras ett stopp här. Nå, vidare mot Østerby, och en del av vägen är längs vattnet och så vackert och avkopplande att cykla här. Väl framme var det så mycket svenska seglare som låg i hamnen att vi trodde vi hade kommit hem igen J En latte och så ”hem” till Lærkely igen.

Dag 3 checkade vi ut, och tog bussen till Vesterø där vi strosade runt, köpte fisk på hamnen och tog en glass med ned på stranden, och slappnade av där, innan färjan åter förde oss till Fredrikshamn. Tack för denna gång Læsø – vi åker hem glada i själen och nöjda med friden.

Det finns mycket mer historia att undersöka på Læsø, men det hann vi inte med denna gång, så det får nog bli ett besök till snart, vill gärna prova på SPA i den gamla kyrkan också.