Hoteller til ferien med happydays_dk
Øjeblik - vi henter hoteller til dig!
cd top arrow

Aktuellt – små historier från Happydays

Aktuellt - små historier från Happydays
Blog oprettet: 29-03-2017 Blogindlæg i alt: 250 Antal kommentarer: 73 Antal følgere: 5 Følg denne blog

Bilsemester till Bayerischer Wald i Bayern

Sidst opdateret: 16-11-2021
Dette indlæg er læst 862 gange
Oprettet: 13-05-2015

Inger Marie och Tage Nielsen har varit på semester i Bayerischer Wald och har skrivit en fin reseberättelse och sänt till oss på Happydays. Vi har valt att korta ner den lite, här är den också översatt till svenska. Trevlig läsning!

"I år beslöt vi oss för att ta emot ett erbjudande från Happydays, som i januari annonserade om den tyska semesterresorten Predigtstuhl Resort i St. Englmar i Bayreischer Wald, på ett avstånd av cirka 1.150 kilometer från vår hemort Ølholm. Vi valde att ta en enkelnatt på vägen ner och fann genom Happydays ett passande stopp på Mercure Hotel Halle-Leipzig. Det 4-stjärniga hotellet är byggt ”runt” en gammal väderkvarn, som är en integrerad del av hotellet.

Nästa dag, lördag den 18 april 2015, njöt vi av bilturen från Halle på autobahn A-9 från Berlin till München. Fantastiskt flott landskap och en härlig 3-spårig motorväg. Vid rastplats Rudolphstein höll vi paus. Platsen är den tidigare gränsen mellan DDR och BRD och då jag hade korsat platsen en gång för 15-20 år sedan i lastbil, på väg till München med Variant-trailer, var det intressant för mig att återse platsen. De gamla gränsbyggnaderna på DDR-sidan var nedrivna,  men rastplatsen på BRD-sidan stod fortfarande kvar. Cafeterian stod som i gamla dagar, byggd över A-9. Man kan sitta och kika ut över motorvägen, medan trafiken bullrar fram under cafeterian. Imponerande byggeri i ett mycket vackert landskap. Längre ner på A-9, strax före Bayreuth, körde vi av från motorvägen. Vi hade beslutat hemifrån att köra in över Fichtelgebirge på B-303 till en ny autobahn A-93 vid staden Marktredwitz. Härifrån är det direkt motorväg nära den tjeckiska gränsen, till Regensburg, där vi skulle hitta A-3 (Frankfurt-Passau autobahn).

Innan dess tog vi en avstickare till staden Schartzenfeld. Här ville jag försöka hitta ett företag som heter Schlegel, där jag flera gånger i mitt arbetsliv hämtade axlar till Variant i Vejle. Vi hittade firman och gamla minnen dök fram i det vackra området vid floden Naab, som strömmar genom staden. Vid avfart 107 Bogen på A-3 hade vi nu endast 20 kilometer till St. Englmar. En vacker tur på den vanliga landsvägen, från Donaus vattenspegel till en höjd på 902 meter över havet. Och en vacker naturupplevelse från Halle till Donau-området och vi var mycket förväntansfulla. Nu skulle vi se och uppleva Bayerischer Wald de nästa 7 dagarna på Predigtstuhl Resort i St. Englmar.

Första dagen i St. Englmar sken solen och himlen var totalt molnfri. Vi beslöt efter två dagars resa, att gå till en av de högsta punkterna i närheten. Det ligger två bergstoppar, Kogl på 1056 m.ö.h. och Predigtstuhl på 1024 m.ö.h., i området. Vi hittade snart en av alla vandringsleder som finns i området. Igenom skogen gick vi på krokiga stigar uppåt, och efter en timme stod vi vid Predigtstuhl med den imponerande utsikten. På returvägen kom vi förbi en plats där man kunde klättra i träden på anlagda stigar på 5-10 meters höjd. Det är populärt för barnfamiljer, man får en säkerhetslina på sig och går tillsammans med en instruktör, så klättringen är säker. Men min fru ville inte prova, sa hon.

Dagen efter visade sig solen åter från en molnfri himmel och vi beslöt oss för att köra till Passau. Staden vid Donau på gränsen till Österrike, där både Inn och Ilz floderna förenar sig med Donau. Vädret i Passau visade på en temperatur på 20-22 grader. En plats som vi ville besöka i Passau, var domkyrkan St. Stephansdom. Den är så vacker, att man inte kan tro det förrän man har sett det med egna ögon. Kyrkan har världens största domkyrkoorgel, organisten kan på en och samma gång hantera fem olika manualer med 17.774 pipor! Turen till Passau körde vi längs små vägar då vi ville besöka Bayerischer Nationalpark, där det i staden Neushönau finns en speciell sevärdhet: Baumwipfelpfad, som är ett väldigt speciellt utsiktstorn. Stigen startar lätt och stiger sedan uppåt och slutar vid ett slags bikupa-liknande torn. Här går man i cirklar, högre och högre upp tills man till slut har kommit upp till toppen, 44 meter över marken. Nu har man kommit upp bland trädtopparna och har en praktfull panoramautsikt, 360 grader runt.

De följande dagarna besökte vi städerna Bodenmais och Zwissel. Städerna är kända för dess glasblåsare och man framställer många vackra ting i kristallglas. Vid fabriken i Zwissel har man placerat 93.000 kristallglas ovanpå varandra, så att de bildar en gnistrande pyramid. Dock inkapslat i ett glashus till skydd mot väder och vind. Intressant att få se glasblåsarna framställa de fina kristallglasen. Vädret fortsätter med att vara soligt med 20-22 graders värme i Donau-dalen. Vi besökte också platsen som kallas Donaudurchbruch vid staden Kelheim sydväst om Regensburg. Här pressar Donau på genom några smala klippor. Vid stor nederbörd ger detta stora problem med högvatten på upp till 8 meter. Vid ett av dessa högvatten år 1999 fick klostret Weltenburg, som ligger nära floden, stora skador. Klostret har också ett bryggeri som har bryggt öl sedan år 1050 och deras Dunkelbier blev bedömt till att vara världens bästa år 2004, 2008 och 2012.

Vistelsen på Predigtstuhl Resort i St. Englmar var toppen, liksom naturen i Bayerischer Wald. Turen hem till Danmark gick fint. Flera dagar med vackert solskensväder i södra Tyskland blev så avlöst av regn norr om Hamburg.

Vänliga semesterhälsningar

Inger Marie och Tage Nielsen"