Hoteller til ferien med happydays_dk
Øjeblik - vi henter hoteller til dig!
cd top arrow

Aktuellt – små historier från Happydays

Aktuellt - små historier från Happydays
Blog oprettet: 29-03-2017 Blogindlæg i alt: 250 Antal kommentarer: 73 Antal følgere: 5 Følg denne blog

Bayerischer Wald har allt!

Sidst opdateret: 19-11-2021
Dette indlæg er læst 1253 gange
Oprettet: 12-02-2015

Vår försäljningschef Britt Reese har skrivit denna härliga blogg om sitt besök på Hotel Sonnenhof, här är bloggen översatt från danska till svenska - trevligt nöje!

Sommarsemester – och vart ska vi ta vägen?
Egentligen ville vi stanna kvar i Danmark denna sommar, då barnen både skulle på golfläger, handbolläger och till sommarhuset – men man blir ju lite arbetsskadad när man jobbar med resor.

Vart reser en familj med 3 barn, när föräldrarna gärna vill ha natur, lite lyx och gärna en kulinarisk upplevelse, och barnen vill ha en aktiv semester, där swimmingpool är ett måste? Vi hittade vad vi letade efter på Hotel Sonnenhof i Bayerischer Wald. Semestern en av Happydays populära sommarvistelser och hotellet ligger 2 kilometer från en liten stad vid namn Lam i Bayern.

Stop-over i Leipzig
Vi övernattade på väg dit i centrum av Leipzig, en stad som vi inte känner till så mycket, och då vi kom klockan 8 på morgonen till hotellet, hade vi en hel dag till upplevelser. Men vad skulle vi se? När vi googlade på staden, kom detta fram som det mest sevärda i Leipzig: ”Besök stadens Zoo, där bl.a. det skelögda pungdjuret Heidi finns”. Det gav oss ett gott skratt i bilen, men Leipzig visade sig vara en mycket spännande stad, landets näststörsta stad i det forna DDR, otroligt vacker och ett mecka om man skall shoppa lite före ankomsten till Bayerischer Wald.

Hotel Sonnenhof och Bayrischer Wald
Strax när man kommer in i området kring Bayerischer Wald, upplever man den praktfulla naturen och lugnet. Hotel Sonnenhof är stort och fint med vänlig personal, rummen är komfortabla och inte minst gjorde de inomhus- och utomhuspoolerna så stort intryck att det var svårt att få barnen att följa med på utflykter utanför hotellet – då de kunde vältra sig i vattnet från morgon till kväll.

Man åker inte till Hotel Sonnenhof för att gå ner i vikt
Hotellets mat är fantastisk, allt från frukostbuffé till dagens höjdpunkt – middagen på kvällen. Vinkortet spänner brett, speciellt de vita vinerna – vilket passade fint när det var 25-30 grader varmt på kvällen. Restaurangen har en sommarterrass med en praktfull utsikt, och det var fritt val mellan att sitta ute eller inne och äta. Det var temabuffé till förrätt, och huvudrätten serverades vid bordet. Det fanns något för alla smaker, och en speciell barnbuffé, vilket var perfekt då barnen kunde mixa rätter från den och de vuxnas buffé.

Massor av aktiviteter för familjen
Hotellet är en fantastisk destination med ett wellnessområde i toppform, och i kombination med den suveräna maten, blev fitnessrummet utnyttjat dagligen, samt badminton- och tennishallen. Här mitt i den bayerska skogen, fann vi ett brett utbud av möjligheter för hela familjen, och med möjlighet för att hyra el-cyklar på hotellet är området mycket enkelt att utforska. Golfbanan i Furth im Wald blev också testad. En fantastisk kuperad bana, där vi dock fick avsluta vid hål nummer 15 på grund av åska. Klubben erbjöd oss att komma igen nästa dag och spela på banan igen – fin service!

Promenad i trädtopparna och besök "Huset upp-och-ner"

En upplevelse för barnen var Waldwipfelweg, som är ett fantastiskt naturområde cirka 45 minuters körtur från Lam. Vi gav EUR 20 för en entrébiljett för hela familjen – det var värt vartenda öre. Här har man byggt en vacker stig av lokalt lärkträd, som tar dig ut i den praktfulla naturen på 30-40 meters höjd med utsikt över bergstopparna i Bayerischer Wald och Donau-dalen. Stigen är perfekt också för familjer med barnvagnar, och på stigen finns det flera optiska fenomen, som barn och vuxna får stor glädje av – och självklart måste man avsluta dagen med ett besök i huset Haus am Kopf, där man träder in i ett tvåvåningshus – möblerat och klart, bara upp och ner!

Oavsett om man reser med eller utan barn, finns det oändliga aktivitetsmöjligheter för alla åldrar och för varje smak, och jag är säker på att vi skall resa dit igen.