hoteller til ferien med happydays
cd top arrow

Aktuellt – små historier från Happydays

Aktuellt - små historier från Happydays
Blog oprettet: 29-03-2017 Blogindlæg i alt: 112 Antal kommentarer: 19 Antal følgere: 5 Følg denne blog
Österrike i blommornas tecken
29-06-2016

I går hamnade vi så på toppen av Schmittenhöhe, bara genom att gå den motsatta vägen, som var mer uppförsbacke än nerförsbacke. Längs hela bergsryggen, har man placerat stora och spännande konstverk – utförda av olika konstnärer – som uteslutande uttrycker sin konst med naturliga material. Man har också överallt skurit ut flora eller fauna i stora trästycken, som föreställer allt det som växer eller lever på platsen, vilket levande berättar om plantorna och djuren här.

Då vi imorgon åter reser mot Tyskland, hade jag bespetsat mig på att få några blomsterbilder ifrån landet med mig hem. Det måste verkligen vara mycket prestigefullt att ha vackra blommor i altanblomsterlådorna här nere. De är helt fantastiska och jag förstår verkligen inte, hur man får fram sådana praktfulla exemplar, som här är tillfället. Vi reste bl.a. till Saalfelden för att uppleva blomsterprakten. På torget var det Bauernmarkt, som är en marknad med lokala produkter och det var härligt att se den livliga handeln där allt möjligt var till salu. På en plats såg vi en prakt utan dess like, och varför var de så vackra, jo, de hade fått svävande regnjackor på. På hemvägen besökte vi en stor plantskola och det var självklart överdådigt vackert, och plantskoleägarens hus som låg på platsen, var översållat av fina blommor.

Ja, här sitter jag på balkongen, tittar ut över sjön och njuter av de snöklädda alptopparna, kikar på bergbanorna som så ofta tog oss till skrämmande höjder med alla de praktfulla panoramavyerna. En vecka i alperna är snart slut och det har varit förstklassig med tanke på service, vänlighet och mat och sist men inte minst det fantastiska läget, med tillhörande utsikt.

Text och bilder: Trine Holm

Kommentarer
Skriv en kommentar
Happydays forbeholder sig retten til at slette kommentarer af anstødelig karakter.
02-09-2017skrevUlla
Jag älskar detta land helst tyrolen kolsassberg det var mycket fina

Seneste blogindlæg

BLACK FRIDAY: Gode tilbud og stor feriekonkurrence!
Natten til fredag den 23. november sænker vi priserne på nogle af vores største ferief...
6 Kommentarer
BLACK FRIDAY: FAKTA OCH TÄVLING
Natten till fredag den 23 november sänker vi priserna på några av Happydays semesterfavo...
3 Kommentarer
Filmen fra studieturen 2018
Grüβ Gott og gullashsuppe! Se filmen fra studieturen 2018, da Happydays indtog alperne i b...
1 Kommentarer

Seneste kommentar

Håkan Karlsson
Min fru ville att jag skulle följa henne till Malmö och Köpenhamn och detta skulle bli hemkomst på vår 35-åriga bröllopsdag. Jag ville inte och istället firade vi dagen veckan innan på Viking Line Sverige. Vi var nöjda så och hon reste med en väninna. Det var dags att komma hem på måndagskväll och jag skulle möta vid tåget. Det började strula för dem redan vid Köpenhamns Flygplats, stor försening då det var spring i spåret. Deras byte av tåg i Linköping blev ej av, i stället hamnade de i Stockholm mycket försenad, tåg till Uppsala och sedan Upptåget till Gävle. Men 10 minuter innan Gävle händer detta. Hon hade sin väska stod intill sig och den började rulla, frugan sprang efter den och ramlade, slog sig ordentligt. Ambulansen kom och tog hand om henne och iväg till sjukhuset, hon hade hemska smärtor och fick en massa morfin. Vi hade en resa till Madeira inbokad om två veckor, man undrade om vi skulle komma iväg. På sjukhuset blev det röntgen och det var hennes axel som var ur led, den rättades till och vi var alla tre glada, för nu fick hon följa med hem och ta det lugnt och julpysslet hoppade vi över och såg istället fram emot resan till den blommande ön. Det blev en bra Jul ändå.
Anita Karlsson
För tre år sedan flög min kära vän Ulla och jag till Wroclaw med wizzair.com. Dagen innan för att vara säker att vi skulle komma med planet reste vi från Gävle med SGS Bussen till Stockholm och Flygbussarna till Skavsta. Sov gott den natten på Hotell. Något år tidigare blev vi sittande på tåget när vi skulle till Warszawa, vi missade planet, bäst att känna sig säkrad. Ja vi kom iväg till Wroclaw, bodde där i fyra nätter och vi besökte deras fina Julmarknad varje dag, så trevligt så. Men efter att ha varit borta i fem nätter och Julstöket och Make väntade hemma så skulle det bli skönt att komma hem. Sitter på flygplatsen och på tavlan ser det ut som planet skulle landa i tid, men vad är det som händer, dimman hade vi observerat. Mycket riktigt vi får veta att planet kommer att landa i Poznan, kommer inte att plocka upp oss hem. Det blir ombokningar, vi får välja på att stanna tre nätter till, inget hotell inbokat, eller ta oss till Warszawa och bo där ett par nätter. Men då väljer vi att ta oss hem själva. Det blir en lång resa, först flygbuss till stadens Banhof, sedan enkel biljett med buss till Berlin Banhof, vänta där i fyra timmar och sedan tåg till Hamburg, vänta också där i fyra timmar mitt i natten med mycket fylla runt omkring oss, vi två äldre damer, inte alls kul. Dessutom mycket jobbigt då vi hade tunga väskor. Ja, så åker vi från Hamburg till Flensburg, där möts vi av hur mycket flyktingar som helst, men de ordnade en liten plats till oss där vi kunde äta en smörgås och dricka kaffe. De är nu söndagsmorgon och vi har inte sovit ett dugg, vi känner oss ganska slut. Ja, då byter vi tåg som går till Köpenhamn, sedan byte igen till Malmö. I Malmö hinner vi äta lite frukost, vi löser biljett till Stockholm och från Stockholm åker vi med SGS Bussen hem till Gävle. I Gävle hämtar maken oss och då är klockan strax före 24.00 söndagskväll och vi skulle ha varit hemma lördagseftermiddag vid 17-tiden. Vi var trötta, svettiga, kände oss lortiga och förbannande, men i dag tre år efter händelsen skrattar vi. Detta var för mig och min väninna en mycket ovanlig resa. Den var tuff för två 70 åriga kvinnor.
Finn Sørensen
Min kone og jeg var på minicruise til Stavanger og blev sat af i Stavanger (troede jeg) kl 7 Ca. Det viste sig at være 15 km fra byen den lagde til kaj. Der var ingen taxaer så vi begyndte at gå. Vi kom til en stor vej og fandt et busstoppested. En bus stoppede og den kørte først væk fra Stavanger og siden til Stavanger. Heldigt tænkte jeg. Problemet var bare at chaufføren ikke tog Euro, selvfølgelig, og heller ikke visakort. Så vi måtte fortsat gå. Vi mødte flere taxaer som ikke stoppede. Konen var mildt sagt ikke tilfreds. Heldigvis forbarmede buschaufføren sig over os og vi fik lov at køre gratis til Stavanger. Der fik jeg med det samme hævet norske kroner ????

Populære tags

cookie icon Vi bruger cookies
Happydays indsamler information via cookies efter gældende lovgivning. Information lagres anonymt og bruges til at huske dine indstillinger samt målrette og forbedre hjemmesiden. Læs mere